Nerja-Andalusie.reismee.nl

Een dagje Gibraltar

Vandaag onze eerste lange rit van zo'n 400 km (heen en terug). We trekken er een dag op uit en het is werkelijk schitterend weer. We rijden via de Via Mediterano (deels stukken tol die te vermijden zijn door de kustroute te nemen) naar Gibraltar. Na een paar keer tol te hebben betaald, houden we de dure tolweg voor gezien en pakken de prachtige kustroute door de plaatsen Marbella en Estepano. We passeren allerlei bekende badplaatsen zoals Torremolinos en Fuengerola. De steden zijn goed te herkennen aan hun enorme omvang en grote hotels.

De route is prachtig als je langs de kust rijdt. Je kan dan weliswaar niet zo snel rijden (meestal 80) en hebt veel rotondes maar het is wel mooi. De Spanjaarden zijn gek op rotondes. Volgens mij is dat omdat ze hiermee veel verkeerslicht installaties uitsparen. Het is ook wel prettig rijden omdat je als automobilist meer controle/regie hebt dan met stomme stoplichten die voor niets op rood springen.

De natuur op deze route is wisselend. De route loopt langs bergachtige stukken met lage begroeiing en met palmen en andere planten aangeklede wegen. Uiteindelijk komen we bij La Linea aan. Dit is het laatste Spaanse dorp voor Gibraltar.

Vanaf een kuststrook rijd je vervolgens langzaam naar de rots. Ondertussen zie je op het vliegveld (ja Gibraltar heeft een eigen luchthaven), de vliegtuigen opstijgen. Wij parkeerden op Spaans grondgebied net voor de rots omdat er een enorme file stond voor de douane en wij geen zin hadden om het eilandachtige gebied zo op te moeten rijden.

We staken te voet de grens met de UK over want Gibraltar is Brits grondgebied en passeerden al lopend zowel de Spaanse als Britse douane. Al snel deed alles Engels aan. Engelse borden, Engelse telefooncel en heuse Bobbies.

Het grappige is dat zodra je Gibraltar binnen loopt/rijdt, je gelijk het risico loopt dat je moet wachten omdat de plaatselijke landingsbaan in gebruik is. Je staat dan net als bij een treinovergang met spoorbomen te wachten totdat de vliegtuigen opgestegen en geland zijn en dan mag je de landingsbaan oversteken. Die is nog best breed.

Je kan hier in de buurt tickets kopen voor de overtocht naar Tanger Marokko. Het vliegveld is in gebruik voor burgerluchtvaart maar ook door straaljagers zoals wij diverse malen hebben kunnen merken. Vier straaljagers stonden klaar en regelmatig koos er eentje het luchtruim en scheerde rondom de rots om vervolgens ergens heen te verdwijnen en even plotseling weer terug te komen.

Gibraltar zelf bestaat uit een langgerekte stad met allemaal huizen, winkels en restaurants. Daarnaast heb je een enorm uitstekende rots/berg waar je met een kabelbaan omhoog kan. Op de rots zelf leven veel wilde aapjes maar ook in de stad bij de vestingwerken (de casemat) tref je ze aan als je het centrum binnen gaat.

We hebben de kabelbaan niet genomen. Allereerst heb ik hoogtevrees en het was nogal winderig die dag. Daar bovenop zal het wel heel koud en winderig zijn. Daarbij is het nogal prijzig. Je kan een citytour maken voor 25 euro per persoon en dan zie je de stad, de grot en kom je op de rots. Wij kozen voor het centrum, het shoppen en lekker eten in de restaurants. Er wordt met ponden betaald dus je kan beter met je creditcard betalen dat scheelt wisselkoers.

Ze rijden er overigens gewoon rechts en niet links zoals in ander Engels grondgebied. Het is wel apart om te zien dat er Britse auto's zijn met Brits kenteken maar stuur dus gewoon links, net als bij ons.

Op de terugweg hebben we een strandje aan gedaan ergens in de omgeving van Estepona en Marbella. We hadden het hele strand voor onszelf. Dat was ook wel logisch want het was wel winderig en het water is behoorlijk koud. De kinderen wilden perse zwemmen maar dat hielden ze niet zo lang vol. Ik was wel wat verbrand deze dag. De zon is fel en met zo'n windje merk je dat niet.

Jolanda Suurd

Wat een ontzettend leuk stuk om te lezen. Wij rijden vandaag de zelfde route.
Ik lees dit onderweg naar Gibralter.
Wij verblijven in Estepona.
Prachtig inderdaad.
Ik ben door je stuk nog nieuwsgierig geworden.
Dank daarvoor!

Vriendelijke groet
Jolanda

Jolande

Wat leuk! Heel veel plezier vandaag!