Nerja-Andalusie.reismee.nl

We gaan naar Nerja in Andalusië

Het is eindelijk meivakantie en we gaan weer lekker op reis ! Niet naar Griekenland deze keer maar naar Spanje. Naar Nerja in Andalusië wel te verstaan. We hebben een Villa de Nerja geboekt via Jiba. Dat kost wel wat maar dan heb je ook wat.

Op Zoover zagen we wel dat er veel verschil in de villa's zat qua ligging en rust maar je kon een voorkeur opgeven dus hadden we gevraagd om een rustig gelegen villa, niet te hoog in de bergen. Immers hou ik niet zo van smalle steile bergweggetjes en al helemaal niet in het donker, als je 's avonds even het dorp nog in wilt rijden. We hadden een fijn huisje toegewezen gekregen. De Canailla op nummer 3 net boven Nerja op de weg naar Frigilana.

Vroeg uit de veren op onze eerste vakantie dag want onze vlucht gaat om half 12 vanaf Schiphol en dat is vanaf Breda nog een eindje rijden. Zeker als je twee uur van te voren dient in te checken en je auto nog kwijt moet op lang parkeren. Deze keer hebben we gekozen voor Comfort Parking in Amsterdam vlakbij Schiphol. Dat is ons goed bevallen. 30 Minuten van te voren even bellen dat je aan komt en dan staat er een taxibusje klaar en zetten ze je auto in de garage. De Marokkaans ogende jongeman was vriendelijk, vlot en behulpzaam (ook op de terugreis).

We kwamen mooi op tijd aan op Schiphol en konden meteen inchecken. Totaal geen rij ofzo. KLM personeel hielp ons, ook al reizen we met Transavia (is bijna ons huismerk geworden). Boarden ging vlot en toen begon het wachten. Geen duwauto en de slurf wilde geen afscheid nemen van ons vliegtuig. Er was grote drukte op Schiphol vanwege de meivakantie,dus het ging niet zo vlot. Uiteindelijk zijn wemet een ruim half uur vertraging op gestegen.

We hadden de wind en de straalstroom tegen dus de vlucht duurde langer dan normaal en bedroeg drie uur en een kwartier. We vertrokken vanuit een druilerig Amsterdam en boven de wolken begroette ons de zon. Dat is altijd prettig vliegen met zo'n zonnetje op een prachtig wit wolkendek. Helaas geen uitzicht maar dit maaktewel wat goed.

Eenmaal in Malaga geland was het daar net zo frisjes en zwaar bewolkt. Geen regen dat dan weer niet maar echt lekker was het ook niet. Gelukkig klaarde het later op de middag nog wat op.

Een auto mee huren op je reis was niet slim, zo bleek later. Alle reisorganisaties huren kennelijk bij Europcar want daar stond een dikkerij van anderhalf uur. Verschrikkelijk lang wachten dus totdat je eindelijk je huurauto had. Terwijl andere autoverhuurders met lede ogen, werkeloos toe kijken hoe Europcar bijna al hun clienten wegkaapten door prijsafspraken met reisorganisaties als Jiba, Sunweb en andere buitenlandse operators. We hadden beter onze auto ter plekke kunnen huren bij een van de andere autoverhuurders want er zaten er maar genoeg die niet veel te doen hadden. Had ons ook een hoop tijd gescheeld. Toen er nog zo'n 30 man stond besloten ze ook nog 2 van de 4 loketten dicht te gooien. Kennelijk was het vijf uur en ging men naar huis. Pfff.. .irritant dit.

Gelukkig hadden we een luxe auto besteld. In de bergen rijden in een vreemd land is wel een wat duurdere auto waard, vind ik altijd. Veiligheid staat bij mij voorop. We hadden dan ook een geweldige wagen; een Volkswagen Touran Turbo diesel met injectiemotor. Daar konden wein zijn zesde versnelling zelfs met 120 km/u de berg mee op rijden. Geweldig !

De sleutel krijgen van het huisje ging supersnel en binnen de kortste keren zaten we in onze eigen villa met zwembad met een prachtig uitzicht over zee. Jammer genoeg was het weer nog niet echt best maar het knapte laat in de middag wat op aan de kust. Het binnenland was zwaar bewolkt wat echter wel prachtige plaatjes opleverde aan de achterkant van ons huisje waar een enorm berglandschap lag.