Nerja-Andalusie.reismee.nl

Cordoba; Alcazar de los Reyos

Het volgende bouwwerk waar we op uit gelopen kwamen was een enorm kasteel met prachtige kasteeltuinen. Het toeval wilt dat ik hier iets over gelezen had in het boek van Paulo Coelho de Aleph, wat ik voor mijn verjaardag had gekregen.

Paulo beschrijft daarin een vorig leven als monnik bij de inquisitie in Cordoba. Hij haalt herinneringen op via de Aleph aan gewelven waar hij een jong meisje ter dood laat veroordelen. Dat verhaal kan niet anders dan komen van dit kasteel. Dit was het hoofdkwartier van de inquisitie.

Hieronder volgt een beschrijving:

Het Alcázar de los Reyes Cristianos, oftewel het paleis van de vorsten, werd gebruikt als bescherming en verblijfplaats voor verschillende Katholieke koningen. Het bouwwerk stamt uit de 14e eeuw en kijkt uit over de Guadalquivir. De bouwstijl die gebruikt is heet Mujedar. Dat is een mix van de Islamitische en Christelijke stijlen. De bekendste koningen die hier verbeven waren Isabelle en Ferdinand. Hier hebben zij Columbus ontmoet.

Ook werden er in het Alcázar mensen berecht. Tegenwoordig is het bouwwerk van binnen een museum en worden er indrukwekkende Romeinse mozaïeken tentoongesteld. Rondom het paleis liggen prachtige Arabische tuinen. Bloemen, planten, fruitbomen, waterloopjes, vijvers en fonteinen zorgen voor een prachtig geheel.

Jan van Breda

Arnhem, 11 november 2012

Ik ben geinteresseerd in de geschiedenis van de inquisitie.
Met de vriendelijke groeten,

Jan van Breda