Nerja-Andalusie.reismee.nl

Granada; het Alhambra

Al thuis hadden we via internet tickets besteld voor deze dag. Ik had begrepen dat het bezoeken van het Alhambra iets is wat je ruim van te voren moet reserveren vanwege de enorme belangstelling voor dit belangrijke monument uit de Moorse tijd.

Via de Caixa machine was het even puzzelen hoe we de door ons bestelde en betaalde tickets er uit konden krijgen maar het is uiteindelijk gelukt via zo'n machine (een soort geldautomaat) om ze er uit te krijgen in Nerja. Dat was wel spannend want als het niet zou lukken dan hadden we een probleem en zouden we het Alhambra dus niet kunnen bezoeken. Toen we ergens in april via internet boekten waren al kaartjes voor de meivakantie al bijna uitverkocht en was alleen nog voor 3 of 4 mei zo'n 39 kaartjes beschikbaar die snel op gingen. Gelukkig hadden we voor vandaag er dus 4 weten te bemachtigen.

Het Alhambra is een enorm complex van gebouwen uit de Moorse tijd. Het is een fort met allerlei gebouwen en tuinen binnen de fortmuren. Een deel is prachtig gerestaureerd en een deel is nog echt ruine of er liggen enkel nog fundamenten. Ze zijn er wel mee bezig om het op te bouwen en dat doen ze geweldig goed en mooi.

Hieronder volgt de beschrijving uit Wikipedia van het Alhambra:

Het Alhambra ( qasr alhamr - Rode Paleis) is een middeleeuws paleis en fort van de Moorse heersers van het Koninkrijk Granada in Andalusië (Zuid-Spanje). Het bevindt zich op een heuvelachtig plateau aan de zuidoostelijke grens van de stad Granada.

Het uitgebreide complex werd na de verovering van het Koninkrijk Granada in 1492 door de Reyes Católicos als een zeer belangrijke buit gezien. Hun kleinzoon Karel V gaf na zijn bezoek aan Granada in 1526 opdracht tot de bouw van een renaissancistisch paleis midden in het Alhambra, waarvoor een deel van het Alhambra werd afgebroken. Zijn vrouw droeg zorg voor het feit dat hetgeen wat nu rest bestaan bleef.

Vanwege de fijn uitgevoerde islamitische kunst en de zeer grote waarde van de kunstschatten, is het een populaire trekpleister voor kunststudenten in Europa. Binnenin zijn er mooie decoraties die toegeschreven worden aan Yusuf I. Veel kunstschatten van het Alhambra zijn gerestaureerd en zo een goed voorbeeld van Moorse kunst op het Europese vasteland.

Wie het Alhambra wil bezoeken, moet vooral rekening houden met de quota die de UNESCO heeft gesteld qua bezoekersaantallen: per dag mag maar een beperkt aantal bezoekers het Alhambra binnengaan, dus wie op goed geluk een bezoek wil brengen, loopt een groot risico niet toegelaten te worden, en vooraf boeken is verstandig. Evengoed valt er rondom het Alhambra ook veel te zien, want de natuur en omgeving en het bouwwerk aan de buitenkant zijn op zich al de moeite van het bezoek waard, met uitzicht op de Sierra Nevada en de vlakte van Córdoba.

In de tuinen van het Alhambra staat de Parador van Granada, het vroegere klooster van Sint-Franciscus waar oorspronkelijk de katholieke koningen werden begraven. Verder vindt men er het Generalife.