Nerja-Andalusie.reismee.nl

Nerja verkennen

Vandaag zou het nog prutweer blijven. Dat hadden we in Nederland al wel gezien op internet op de lange termijnvoorspelling van weeronline. Helaas is het rond deze tijd in Spanje nog lang niet altijd lekker weer, maar goed, in Nederland was het niet veel beter dus thuis blijven had het nietbeter gemaakt.

Het is best wel koud met zo'n 13 graden en in de middag begon het te motregenen. In de ochtend was er nog af en toe een waterig zonnetje tussen de druppels door en hebben we Nerja zelf verkend. Veel is er nog niet open, waarschijnlijk omdat het zondag is. Wat souvenirs en ijsshops waren wel open. De laatsten hebben overheerlijk italiaans ijs in allerlei denkbare smaken. De ijswinkels zijn hier goedkoper dan elders dat scheelt wel.

Meteen het Balcon de Europa opgezocht waar Nerja om bekend staat. Helaas is het prachtige uitzicht versluierd door donkere wolken en een dreigende regen lucht. Het plein met de palmbomen ligt er wat verlaten bij met hier en daar een verdwaalde toerist zoals wij, die toch een gokje heeft gewaagd door het stadje te bezoeken.

Het ziet er troosteloos uit. Gelukkig hebben we gisteravond nog gauw boodschappen gedaan. We vonden al snel een Lidl in Nerja. Die zit lekker dichtbij ons huisje en is open van 9.00 tot 21.15 uur behalve op zon en feestdagen. Dat was een goede keuze want vandaag is het zondag en dinsdag is het 1 mei. de dag van de arbeid en die geldt hier als een feestdag, dan is ook alles weer dicht.

We gaan wat eten in onze villa en besluiten dan om een niet zo weer gevoelige activiteit te gaan doen. De grotten van Nerja. Die liggen hier vlakbij en bij regen zijn die net zo goed te bezoeken als met zon. We vinden de Cueva de Nerja al snel en er staat een lange lange rij bij de enige kassa die open is. Ik begin steeds meer met verbazing te kijken naar de lange rijen telkens overal. 1 Kassa open doen is hier heel normaal ook al is het druk. Geen wonder dat er zoveel Spanjaarden werkeloos zijn. Als ze dat wat beter zouden verdelen dan zou dat een hoop ergenis bij toeristen schelen en hadden meerdere personen werk. Ik denk dat ze dat meer oplevert. Althans zo denkt de manager in mij.

De grotten zijn wel de moeite waard. In eerste instantie dacht ik, dat het niet zo veel zou zijn want ik had er nog nooit van gehoord. Echter deze grotten zijn prachtig en je mag er op eigen gelegenheid in. Zonder gids, op je eigen tempo, de route volgen. Dat is wel prettig, zeker als het druk is.

In de grot is een looproute die stijgt en daalt en de grootste druipsteen stalagmiet/stalagtiet die aan elkaar is gegroeid. Deze staat ook in het Guiness Book of Records.

In de grot ben je wel een ruim uur zoet als je alles bekijkt en wilt fotograferen (No Flash !). Daarna zijn we via de oude kustroute terug naar Nerja gereden waar het inmiddels behoorlijk door regent. Morgen wordt het beter, hou ik me stug voor. Dit is echt niet leuk.

Onze villa heeft helaas geen centrale verwarming, dus het koelt er enorm af. Er staat wel een allesbrander of zoiets. Die is volgens mij nog nooit/nauwelijks gebruikt. Ik stel voor om naar het tankstation te rijden wat bovenaan de afslag ligt van de snelweg, een stukje verderop, om te kijken of ze iets van houtblokken en aanmaakblokjes verkopen. En ja hoor.. gelukkig doen ze dat. Al gauw hebben we de kachel aan gestoken en warmt ons huisje op naar een meer comfortabele temperatuur.

Ik kook lekkere aardappels met roomsaus, spaanse worstjes bak in de olijfolie en we maken een rauwkostslaatje van paprika en komkommer. Die laatste heet hier een Pepino Hollandes.